Opublikowano 20 lipca, 2018 | by Zespół infohaft.pl
0Ceńmy swój czas, pracę i pieniądze !!!
Wielu początkujących hafciarzy zastanawia się nad tym jak wyceniać swoje hafty. Bardzo często pojawia się takie pytanie na forum, na grupach na portalu Facebook czy w prywatnych rozmowach. Widać, że stanowi to problem. Wśród większości pokutuje stwierdzenie: „swojej pracy się nie liczy”! Otóż liczy się. I liczyć się powinno.
Na tym chcielibyśmy się dziś skupić. Nie tyle na wycenie samej usługi, co na koszcie przygotowania produkcji.
Musimy zrozumieć, że przygotowanie programu hafciarskiego, nie jest niczym innym jak wykonaniem matrycy dla hafciarki. Od razu na myśl nasuwa się odniesienie do sitodruku, gdzie też wymagane jest przygotowanie matryc. Dla każdego koloru oddzielnej. Każdy Klient zamawiający usługę sitodruku, jest świadomy, że będzie musiał pokryć koszt przygotowania matrycy. Dlaczego my, hafciarze nie chcemy/nie potrafimy wdrożyć tego w swojej branży. Uważam, że tutaj to też powinno być stałe. Przecież to nie jest „tylko” nasz czas i umiejętności.
Jest wiele powodów, dla których warto Klienta informować o potrzebie przygotowania wzoru.
Często zdarza się, ze przychodzi Klient który chce wyhaftować imię na szatce do Chrztu lub ręczniku. Myślimy sobie: „to tylko imię, kilka liter… zajmie mi to chwilę” i nie informujemy Klienta o konieczności przygotowania wzoru. Ale za jakiś czas ten sam Klient wraca do nas z czymś większym, trudniejszym; ma skomplikowany logotyp. Okazuje się, ze przygotowanie wzoru potrwa kilka godzin. Mówimy Klientowi: „przygotowanie produkcji/programu hafciarskiego będzie kosztowało 100 zł netto”. A on, że absolutnie! Nigdy nie ponosił żadnych dodatkowych kosztów i teraz też nie zamierza.
Wiele osób wchodzi na rynek usług hafciarskich kupując lepszą lub gorszą maszynę/lepszy lub gorszy program. Często są to osoby bez doświadczenia, ze zbyt małą wiedzą w kwestiach technicznych i technologicznych. Nie wystarczy najlepsza maszyna i najlepszy program. To jest tylko cząstka sukcesu. Potrzebna jest jeszcze wiedza i doświadczenie, które nabywamy z biegiem czasu. Nie mówię o samym projektowaniu, ale także o tym jak obsłużyć i wyregulować maszynę. Dopiero to wszystko razem składa się na nasz sukces.
A żeby wejść na rynek, znaleźć i utrzymać stałych Klientów trzeba mieć super produkt, najwyższej jakości. Dobrze przygotowany wzór, to podstawa jeżeli chcemy konkurować na rynku jakością; jeżeli chcemy Klienta przy sobie zatrzymać. Musimy to robić profesjonalnie. Nic na szybko, na skróty.
Bardzo często spotykam się z produktem słabej jakości, co wynika właśnie z braku doświadczenia. Hafciarzowi wydaje się, że jest dobrze, że wzór wyszedł w porządku. Jednak Klient to zweryfikuje i na podstawie Jego pracy zdecyduje, czy z następnym zleceniem wróci w to samo miejsce czy będzie szukał innej hafciarni. Klient musi być świadomy, że haft jest drogi. Jest droższy od nadruku. Jest to usługa haftu plus przygotowanie programu.
Jeżeli nie potrafimy, na początku swojej hafciarskiej działalności, dobrze przygotować wzoru, możemy i zachęcam do tego, skorzystać z usług firm czy osób które się w tym specjalizują i robią to dobrze. Będziemy mieć większą pewność, że nasz haft będzie doskonały, co pozwoli być spokojnym, że efekt końcowy będzie więcej niż zadowalający. W międzyczasie uczcie się, jak poprawnie tworzyć wzory, żeby w przyszłości móc robić je samemu.
Owszem, tego typu praktyki to jest koszt. Ale ten koszt powinien zostać przerzucony na Zamawiającego. Należy Klientów uświadamiać, że jest to konieczne, że to nieodłączny element procesu realizacji ich zlecenia, informują, że jest to koszt jednorazowy. Czyli jeśli zlecenie będzie się powtarzać, pobierana będzie tylko opłata są usługę haftu. Program/matryca zostaje u nas „dożywotnio” i w dowolnym momencie można z niego skorzystać.
Jest to jeden z czynników przywiązujących Klienta do nas. Wie, że u nas ten program jest już zrobiony. Nie trzeba go od początku robić i znowu za to płacić. Poza tym termin realizacji zlecenia znacznie się skraca, co często jest bardzo istotne.
Nie dajmy się zwariować. Ceńmy swoją pracę, czas i pieniądze które włożyliśmy w wykształcenie siebie na specjalistów. Bądźmy profesjonalistami. Nasze hafty muszą być dobre i warte swojej ceny.
Jakość pamięta się dłużej niż cenę!
Komentarze